Retarderad dåre riskerade liv & lem på cyklister!

Bokis & Bosse Bus vid Elitkakspausen i Habo Ljung.

Söndag 11 oktober. Tänka sig. Regnet som varit förhärskande den senaste tiden gjorde plötsligt uppehåll. Blå himmel och svag vind. Visst, kvicksilvret visade på knappa tio grader. Faktiskt milt för att vara i mitten av oktober. Det var bara att hoppa i lycran och rulla till Saxtorp. Där mötte Bokis och Bosse Bus upp. En liten pratstund sedan hade man bestämt sig för att rulla söderut mot Habo Ljung i lite lätt gubbatempo. Bokis var lite sliten efter den senaste tidens relativa hårdkörningar och behövde lite återhämtningsrull.
Bosse Bus tog förningen och rullade ut på Barsebäcksvägen via Stora Byvägen. Ner till Barsebäckshamn och sedan vidare över Gillhög. Det var skönt när man kunde vända österut mot Gillhögsbacken. Hela vägen från Saxtorp och till barsebäck hade det varit sida/motvind och ett dånande vindbrus i öronen. Så när man vänder av och får vinden med så blir det plötsligt väldigt tyst och harmoniskt. En härlig upplevelse! Via Sandskogen till lödde oh så vidare ut på cykelvägen mot Borgeby slott. Där hände det oväntade. I god tid fällde Elitaren ut vänster arm för att visa att man skulle svänga vänster. Då kastar Bosse Bus plötsligt ut sin högerarm och visar på att svänga höger. Överraskningsmomentet var stort. Bokis och Elitaren blev både yra och omtumlade, men följde lydigt med rebellen, Bosse Bus. Tänk att bryta mönster på det viset. Helt utan förvarning! Så genom Borgeby och Bjärred för att sedan ta cykelvägen till Habo Ljung. Där bröts inte traditionen i alla fall. Det blev Elitkakspaus. En herre som cyklade förbi blev erbjuden Elitkaka, men han avböjde och tyckte att Cyklofånetrion var bättre värda kakan än han…
Hemfärd. När kakorna var uppätna så var det dags att rulla norrut igen. Mot Flädie-Borgeby slott. Kunde man tro, men så blev det inte. Rebell-Bosse Bus slog till igen. Höger mot Önnerup med förhoppning att komma till Krutmöllan. Han blev dock upplyst om att den vägen bar inte till Krutmöllan utan till Värpinge. Eller till Fjelie för den delen. Så blev det. En sväng mot Fjelie och sedan vidare över Stävie-Furulund till Kävlinge för att lämna av Bokis hemmavid. Bosse Bus och Elitaren fortsatte genom Kävlinge och upp mot rondellen för att svänga mot Dösjebro/Saxtorp. Där blev man omkörda av en vit Ford S-Max med reg nr LSF318 som var fullständigt befriad från vett och omdöme. På en dryg decimeters avstånd körde dåren om för att sedan svänga lite åt höger och tränga in framför cyklistduon och bromsa. Fanskapet skulle svänga vänster! Detta retarderade fanskap riskerade alltså liv och lem på två cyklister utan anledning eller ens tidsvinst. Tillbaka med körkortet i Corflakespaketet. Trafikverket kan knappast ha släppt igenom en sådan förare. Bilen ävs av Markus Joakim Lindén som bor på Riddarbacken 3 i Kävlinge. Någon som känner honom så berätta hur bilen hanterades idag och be honom att den föraren aldrig mer ska få sätta sig bakom ratten!

Som tur var så kunde resterande del av rundan avverkas utan incidenter. Mot Dösjebro men Elitaren svängde av i Västra Karaby medan Bosse Bus fortsatte mot Saxtorp-Landskrona. Nästa träning på torsdag kl 18.00 i Saxtorp. Då kör vi MTB och lyse på. Som vanligt samling vid Fotbollsgolfen, Hagensvägen.

Förbipasserande cyklist blev erbjuden Elitkaka , men avböjde erbjudandet.
På väg hemåt i medvind!
Här ser vi den retarderade förare svänga vänster. Fanskapet kunde get f-n i att köra om. Bromsa in och tränga cyklisterna för att göra en vänstersväng. Hade det funnits något vett i skalle så kulle vederbörande legat kvar bakom.