Polarvindarna trotsades!

Vasa gjorde följe en kort stund längs 110:an.

Söndag 12 maj. Vårvärmen får kämpa med polarvindarna. En hyggligt frisk nordvästan sänkte temperaturen och gjorde det riktigt kyligt. Men det finns som bekant inte något dåligt väder, bara dåliga kläder. Så på med en vindjacka och så jaga iväg mot samlingen vid Fotbollsgolfen i Saxtorp. Kicken och Bokis dök upp på racers. Efter en liten stund kom även Röde Baronen körande med MTB’n hängande där bak. Han informerades om att MTBarna samlades vid Rosa slingans start. Så strax kastade han sig in i Volvon igen och rullade iväg dit. Inga fler dök upp. Bosse Bus hade iakttagits på sin tempohoj. Skulle han komma förbi oh möta upp? Men när klockan blivit några minuter över tio utan att han dykt upp så kunde man avskriva detta.

Iväg rullade man med kursen satt norrut. Iväg längs 110:an. I rondellen vid kyrkan kom Vasa rullande och väntade in gubbatrion. Glad och positiv som vanligt förenades han med de övriga en liten bit. Trion svängde mot Annelöv medan Vasa fortsatte rakt fram. Att vända mot Annelöv var skönt, dånet i öronen försvann och det blev väldigt lättrampat. Härligt med medvind helt enkelt. Men framme i Annelöv så blev det kant- och motvind att tampas med till Billeberga och vidare genom Sireköpinge. Här fick man sällskap av en annan cyklist som smög in på rulle och gillade att få lite draghjälp. Men när trion svängde i Mot Norraby och Spargodt så tackade han för sig och fortsatte rakt fram. Elitkakspasuen hägrade så även o det var motvind så var det ganska lättrampat.

Lite ljug och intag av kakor blev det som vanligt utanför Spargodts längor. Sedan var det vidare igen mot Ottarp. Precis innan backen börjar så var Bommarna nere för att släppa fram ett godståg. Ett kort stopp innan klättringen kunde påbörjas. I maklig gubbatakt avverkades bit för bit av backen. Sedan blir det ganska mycket utförsåkning till Härslöv.

Nu var det hemåt som färden gick. Från Härslöv mot Säby. Efter en kort stigning blev det en lååååååång utförslöpa i medvind. Gött! Nere vid T-korset så vek Kicken av till höger för att rulla hem medan Bokis & Elitaren tog vänster för att leta sig igenom Landskronas industriområde för vidare färd söderut på cykelbanorna. Här måste vi gratulera Landskrona som verkar ha sopat cykelbanorna. Kanon, det var inte en dag för tidigt! Den goa medvinden gjorde de sista kilometrarna till Saxtorp lättrampade. Här delades vägarna. Bokis mot Dösjan och Elitaren mot Hänkelstorp.

Kicke noch Bokis dunkar motvind.
Ett godståg spärrade vägen vid Ottarpsbackens fot.