Jänkebilsrunda!

Smygande fisen, dvs Asmundtorpskan har smugit fram höger om sidostrecken på vägen och överraskande tagit ledningen genom Örtofta.

Söndag 21 augusti. Idag fick vi lite paus från den riktiga hetta. Det var bara nitton grader när Elitaren rullade iväg till Saxtorp. För säkerhets skull hade han laddat med vindjackan i ryggfickan. Lite svalt om armarna var det men det kan man ju kompensera genom att trampa lite extra hårt i pedalerna då kommer ju förbränningen igång lite mer. Vid Fotbollsgolfen stod Asmundtorpskan och väntade. Strax så kom även Knoll & Tott. Det vill säga A-sson & Tuborg. Även Lövis ramlade in liksom Bretagne. Sist av alla så kom Bokis ivrigt trampande. Kicken hade aviserat att han inte skulle komma idag då han skulle vara förcyklist på Borstahusloppet. Så klart ville han inte missa att äntligen kunna leda ett lopp från start till mål!

Lövis föreslog en Ellingerunda. Vinden var kanske sydväst någonting men väldigt svag. Så man behövde inte lägga någon större energi på att hitta en runda med motvind ut och medvind hem. Iväg ut på 104:an mot Dösjebro för att sedan fortsätta mot Dagstorp-Södervidinge-Stora Harrie. Hela tiden någon form av kantvind som även var lite med allt emellanåt. Efter Stora Harrie så var det ut en liten bit på 104:an igen innan man vek av mot Krutmöllan och fick lite skön utförsåkning innan det var dags att ta itu med den efterföljande stigningen när man skulle upp från ådalen. Här blev det lite förvirring. Tuborg svängde mot Hoby men rätt var att svänga vänster mot Håstad-Örtofta. Hopsamlade igen så trampades det vidare mot denna sockermetropol, Örtofta. Men inget stopp utan bara swish förbi och vidare mot Viderup för att ta sig an Ellingebacken. Här spakade det till hos alla sprakfålar och så blev det lite tampandes om bergspriset. Bokis och A-sson susade förbi och försvann uppför backen. Elitaren var sist uppe av alla.

Nu var det inte så långt kvar till Elitkakspausen som alltid är vid första trädet till höger efter att man svängt vänster när man passerat järnvägen. Skönt att få hämta andan lite. En mamma med tvillingvagn kom raskt gående. Hon erbjöds Elitkaka hon också, men hon tackade nej och sa att han snart var hemma. Nu var det hemåt. Ner till Örtofta för att ta samma väg hem som hit. Ända fram till korset vid Krutmöllan. Där blev det istället rakt fram. Här i dessa krokarna var det farligt många gamla jänkebilar som man både mötte såväl som blev omkörda av. De riktigt stora schabraken från 50-60 talet. Lite kul att se men det luktade inte hallon att ligga efter dem… Hoby passerades och strax var man i Kävlinge där Bokis vek av hemåt medan resterande vände mot hög via Floravägen. Nu började det kittla lite i låren. Det var lite motvind vilket gjorde att det blev lite mer tungtrampat. I Hög vände man mot Västra Karaby och här mötte man även hemliga gruppen som kom mötande. Nu var det bara avrundningen kvar för Elitaren som strax var hemma.

Nästa träning på torsdag kl 18:00 i Landskrona då kor vi med Örestadcyklistenr aoh startar från Puls Arena.

Här försvinner A-sson och Bokis uppför Ellingebacken.
Elitkakspaus i Allén efter Ellingebacken.