Högerbilist på vänstersidan!

Samling vid Puls Arena.

Torsdag 25 maj. Det är lite kyligare väder som dragit in. Nordvästvinden är väl en skurk i det dramat. Det blåste ganska skapligt. Bokis ringde till Elitaren och sa att han hoppade kvällens cykling då det blåste lite väl mycket. Det är inte mycket att orda om, Bokis nollar igen för nionde gången om ett lite drygt halvår. Att du ha två mil i en frisk motvind för att komma till träningen och sedan har han lika långt hem igen efter träningen… Elitaren fick dunka motvinden själv till Landskrona. Snabbt gick det inte för vinden var precis mitt i näsan. På lätta växlar avverkades meter för meter som blev till kilometrar för att avverka vägen till Puls Arena. Här var det några som var på plats. Bland annat Farstun och Kock Rynke. Med ett knallrött ansikte och tosingablick ångade Punkan in med pulsen topp. Vad har hänt? Försovit dig igen? Nej, han hade tampats med en scooter i motvinden. Scootern skulle inte släppas förbi…

Det var inte svårt att ta beslutet att det skulle bli en runda norrut för att börja med motvinden. Farstun förslog ut mot Säby sedan över Ottarp och vidare för att via Gantofta ta sig till Råå och därifrån njuta av medvinden hem. Eftersom Farstun angett rundan så fick han ta ledningen. Detta gjorde han på allvar. Stack iväg som en skållad råtta och han över vägen innan bilen kom. De övriga fick stanna och vänta på att bilen passerat innan de kunde ta upp jakten på Farstun som då var ganska långt borta. Vid korsningen mot Säby så var man samlade igen. Där blev det lite konstigt. Farstun visade att han skulle köra vänster. Ändå skulle en bil köra om alla metrarna innan stoppet. Bilen skulle svänga höger och stod nu vid stoppet längst till vänster med Farstun till höger. En vrickad förare som inte vann en enda sekund på sin manöver utan tvärt om. Hade fanskapet lugnat sig och låtit cyklisterna svänga vänster så hade vederbörande kunnat svänga höger utan sink…

Nu var det bara att ta den långa sega backen upp till Härslöv i motvinden. Här sprack klungan igen men samlades igen uppe vid krönet. Nästa var alltså Ottarpsbacken som är betydligt enklare att forcera från detta hållet gentemot det andra hållet. Istället för att stånka sig uppför så bjöd alltså Ottarp på en skön och snabb utförslöpa där farten kom upp i en bra bit över femtio knyck. Det var bara till att massa på att ta igen sig lite för sedan vankades Bältebergabacken. Den brukar kunna knuffa upp pulsen rejält, så även idag. Vidare mot Vallåkra. Framme i T-korset så kommenderade Farstun höger och då meddelade Elitaren att han svängde vänster för att komma hem i någorlunda tid. Väl i Landskrona igen så är det femton kilometrar till.

Det var skönt att vika av och slippa motvinden, tyckte Eltiaren. Nu blev det en sida med hela vägen till Landskrona. Ganska lättrampat men allt eftersom vinden började avta så vred den också mot. Mera väste alltså. Detta innebar att den fina medvinden hem inte alls blev lika fin. Svagare och så mera åt kanthållet.

Nästa träning på söndag kl 10:00 i Saxtorp. Samling vid Fotbollsgolfen, Hagensvägen. Alla Cykelsugna välkomna!

Motvindsdunk mellan rapsfälten.
Jodå, alla frusna träningskamrater. Det gick alldeles utmärkt att även köra hem och låta armvärmarna ligga kvar i ryggfickan.